همدان از خواستگاه های اصلی هنر نمایش در کشور است

مدیرکل ارشاد همدان با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در دوره قبل خود در همدان 100 هزار مخاطب داشت، گفت: مستندات تاریخی نشان می دهد که همدان یکی از خواستگاه های هنر نمایش در کشور است.

خبرگزاری تسنیم از همدان، مسعود ویژه امروز در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، اظهار داشت: وقتی مطرح می کنیم که همدان یکی از خواستگاه های هنری از جمله هنر نمایش در ایران است این سخن مستند است.

وی بیان کرد: برخی اسناد در پایتخت تاریخ و تمدن ایران نشان می دهد که همدان آثار نمایشی را متعلق به چند صد سال گذشته دارا است و آیین های نمایشی در همدان وجود داشته که میراث هنری کشور عزیزمان است.

مدیرکل ارشاد همدان عنوان کرد: در دهه های اخیر هنرمندان بزرگی در حوزه نمایشی از همدان به پا خواسته اند که در سطح کشور مطرح هستند و به همین امر از سال 1370 اولین دوره جشنواره نمایش کودک در همدان شروع به کار کرد و تا کنون نیز 21 دوره جشنواره به میزبانی همدان برگزار شده است.

ویژه با بیان اینکه گفت: برخی از جشنواره ها که برگزار می شود افراد خاصی را درگیر می کنند و مردم کمتر در آن دخیل می شوند ولی در این جشنواره عموم مردم و خانواده ها درگیر جشنواره شده و و شادی و شعف حاصل از جشنواره در بین مردم وجود دارد.

وی عنوان کرد: در دور قبل جشنواره در همدان بیش از 100 هزار نفر مخاطب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بودند و تلاش دبیرخانه این است که این رویداد همانند سال های اخیر تنها مختص همدان نباید و 9 شهرستان استان نیز اجراهایی را خواهند داشت.

برگزاری جشنواره تئاتر به یاد کودکان مظلوم غزه و لبنان مدیرکل ارشاد همدان گفت: خودروی سیار نمایشی در روستاها و مناطق دورافتاده شهر نیز اجرای نمایش خواهند داشت.

بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران 11 تا 17 آبان ماه سال 1403 با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی ، رشد و آگاهی واعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهرتاریخی همدان برگزار خواهد شد.

«تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیان های اصیل خانواده و رتباط نسل ها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثارنمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثر گذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

انتهای پیام/

نظرات

captcha